יום חמישי, 9 בדצמבר 2010

קונקטיביזם וחשיבה מסדר גבוה

בשיעורו של ד"ר אלון הסגל נתקלתי לראשונה במושג "קונקטיביזם". חיפוש אחר משמעותו העלה כי קונקטיביזם הינה תאוריה עדכנית שהמשיג סימונס ( Siemens, 2006 ). עקרונותיה של התאוריה מתחברים באופן ברור למיומנויות חשיבה גבוהות בלמידה משמעותית המשלבת את האינטרנט ומתבססת עליו. הגישה הקונקטיביסטית ללמידה מתבססת על החשיבות של רשת האינטרנט כרשת מידע המסייעת בעדכון תמידי של הפרט ומאפשרת תהליכי עיבוד מידע ובכך מפנה מקום וזמן לחשיבה מסדר גבוה וניתוח מורכב של הידע. למידה במרחב המתוקשב היא יצירת רשת המחברת בין מושגים וצמתים של ידע או מקורות מידע. היכולת והכוונה למצוא מידע ולהפכו לידע משמעותיים יותר מן הידיעה עצמה בתחומי תוכן מגוונים.

במאמר שעסק בפיתוח חשיבה מסדר גבוה, צוין כי בתחילתו של המילניום הנוכחי צריכה החשיבה מסדר גבוה, לדעת חוקרים רבים, להתבסס על התשתיות המקוונות והדיגיטליות. כל בוגר מערכת החינוך צריך להיות בעל יכולות לנתח ולהתגבר באופן מושכל על בעיות בעבודה ובחיים, ועליו לעשות זאת באמצעות המחשב. ייעודו של המחשב מעבר לכלי כתיבה בארגון המחשבה, בארגון המידע והפיכתו לידע, וככלי המסייע בפתרון בעיות (סלומון, Hay, 2001 ;Eshet, 2004 ;Dede, 2007; 2000).
מקמהון ( McMahon, 2007 ) הסיק שהטכנולוגיה בכלל והאינטרנט בפרט מאפשרים, מזמנים ומקדמים חשיבה ברמה גבוהה בתהליכי הלמידה. כמות הזמן המוקדשת ללמידה באמצעות מחשב הינה גורם המשפיע, על פי מחקרו, באופן חיובי על ביצועים של חשיבה ביקורתית ושל חשיבה יצירתית. תלמידים שלמדו באמצעות מחשב קיבלו ניקוד גבוה יותר במשימות שבדקו חשיבה ביקורתית ויצירתית. מוצע לשלב טכנולוגיות בכל מקצועות הלימוד כדי לפתח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה. "השילוב של מחשב בהוראה צריך להיות בדרכי הטמעה ...שימוש המפתח כישורי לוגיקה, חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית " (שם, עמ' 236 ).
לוולס ( Loveless, 2007 ) הדגישה את האפשרויות המגוונות לחשיבה מסדר גבוה שהמחשב מזמן, למשל: מיפוי מושגים ברשת המאפשר הערכה מעצבת לתהליכי חשיבה ביקורתית ויצירתית, יצירת פורטפוליו ברשת בשילוב של מגוון רחב של מקורות מידע עדכניים עם משוב מעמיתים ומצוות ההוראה וכן ממומחים שאינם בקרבתו הפיזית של הלומד.

סקירת הספרות בקובץ המאמרים מרתקת ומומלצת.

היעד העיקרי של שנות הלימודים בבית הספר הוא הכנת הלומד לחייו הבוגרים. ככל שנלמד אותו להיות בעל חשיבה רחבה, מסיק מסקנות ולומד מנסיונו ומנסיונם של אחרים כך ייקל עליו לפתור בעיות שיזמנו לו חייו. המבנה המסתעף של הרשת והגלישה בה, יש בהם כדי לתרום להשגת יעד זה. הגלישה המסתעפת מסייעת ליצירת קשרים במוח, התורמים ללמידה ולפיתוח החשיבה. המציאות החדשה, בה הידע נגיש לכל, מאפשרת למורים לשים דגש על כשרים ומיומנויות ופחות על הקניית ידע. תשומת הלב צריכה להיות בפיתוח הלומד כעצמאי, בעל יכולות להפעיל שיקול דעת ובחירה נכונה בין המידע הרב בו הוא מוצף ברשת. הטכנולוגיה מאפשרת גם פיתוח אישי, בהתאם לנטיותיו של כל לומד. אלא שכמובן, מתחייב מכך מערך למידה שונה מהמוכר כיום, המבוסס על סביבות למידה מסורתיות.

4 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. לחנה,
    אני בהחלט מסכימה איתך שכיום יש לשים דגש על למידת מיומנויות ופחות על הקניית ידע ושיש לפתח חשיבה ברמה גבוה.על כך כתב דוד פסיג "ההשבחה" כמיומנות חשיבה מסדר גבוה של אינטליגנציה עתידית והרחיב על המיומנויות הקימות של בלום ואף הוסיף מיומנות חדשה מסדר גבוה.
    למרות כל זאת עדיין לדעתי יש חשיבות למורה, לדעתי על הלמידה להיות מעורבת - חלקה מתוקשבת ובחלקה מסורתית (מתוך ניסיוני) התלמידים זקוקים להנחיה, להכונה ובטחון שהמורה נמצא שם.
    ראה פוסט מעניין של אברום רותם http://avrumrotem.blogspot.com/2010/09/blog-post.html
    אני לא מסכימה עם הכל רק בחלקו, המורה כמוביל מיקצועי, שיודע את הדרך ומטווה אותה. מורה ביקורתי ומורה שנמצא ומפקח על תהליך הלמידה כי התלמידים צריכים הכוונה בזמן אמת ולא וירטואלית.

    השבמחק
  3. לחנה,
    הפוסט שלך מעניין מאוד. אני בהחלט תומכת בדברייך ומאמינה בתפקידנו כמורים לפתח חשיבה מסדר גבוה. אין לי ספק שתרומתו של המחשב בתהליך זה רבה. אבל בואו לא נשכח גם את תפקידו החשוב ביותר של המורה. ובכך אני מתחברת לדעתה של לי.

    השבמחק
  4. לי וגילה היקרות
    מצטרפת לדעתכן. ללא מורה מכוון ומדריך- לא יגיע הלומד להישגים ולתובנות. צריך מישהו שיוביל אותו בדרך למטרות. זהו, ללא ספק תפקידו של המורה ואי אפשר בלעדיו.

    השבמחק